Wat is een 22 kW laadpaal en hoe snel laad je?

In dit artikel lees je meer over wat een 22 kW laadpaal precies betekent en hoe snel je ermee kan laden.

  • Een 22 kW laadpaal is een laadpaal met een maximaal vermogen van 22 kilowatt.
  • Je elektrische auto opladen met een 22 kW laadpaal duurt ongeveer 2.5 uur.
  • Voor een 22 kW laadpaal heb je een 3-fase aansluiting nodig in je meterkast.
  • Alleen auto’s met een 3-fase aansluiting zijn geschikt voor een 22 kW laadpaal.

Wat is een 22 kW laadpaal?

Een 22 kW laadpaal is een laadpaal die een elektrisch voertuig kan opladen met een maximaal vermogen van 22 kilowatt. Een 22 kW laadpaal is de snelste laadpaal die je voor thuis kunt krijgen.

Een 22 kW laadpaal behoort tot de 3-fase laadpalen. 3-fase laadpalen zijn beschikbaar in twee laadvermogens:

  • 11 kW
  • 22 kW

Ze maken in tegenstelling tot 1-fase laadpalen gebruik van 3 fasedraden, waardoor ze hogere laadsnelheden kunnen bereiken.

Hoe snel laad je met een 22 kW laadpaal?

Je elektrische auto opladen met een 22 kW laadpaal duurt ongeveer 2.5 uur. Afhankelijk van hoe groot de batterijsopslag van je auto is ben je meestal 2 à 3 duur aan het laden. Voor vrijwel iedereen is deze laadsnelheid hoog genoeg.  

AansluitingBatterijopslagLaadtijd
22 kWKlein, 20 kW55 minuten
22 kWMiddel, 60 kW2 uur en 43 minuten
22 kWGroot, 100 kW4 uur en 33 minuten

Om nog sneller te laden kan je overwegen om naar een openbaar snellaadstation te gaan. Hier ligt het laadvermogen nog een stuk hoger, namelijk op minimaal 50 kW (Auto.nl, z.d.). Dit betekent dat je vaak binnen 45 minuten klaar bent (ANWB, z.d.).  

22 kW laadpaal aansluiten  

Je kan een 22 kW laadpaal aansluiten als je meterkast over een 3-fase aansluiting beschikt. Alhoewel nieuwe huizen inmiddels standaard gebruik maken van een 3-fasige aansluiting, is dit lang niet het geval bij alle woningen.

Je kan controleren van welke aansluiting je momenteel gebruikmaakt:

  • 1-fase: als er 220/230V op de elektriciteitsmeter staat.
  • 3-fase: als er 3×220/230V of 380/400V op de elektriciteitsmeter staat.

Gebruik je momenteel nog 1-fase en wil je hoger dan 11 kW laden, dan ben je genoodzaakt om je meterkast te verzwaren naar 3-fase. Het verzwaren van je meterkast kost gemiddeld €250.

Heb je al een 3-fase aansluiting, dan is de verzwaring van je meterkast niet nodig. In dit geval hoef je enkel een 11 kW laadpaal aan te schaffen en te controleren of je auto 3-fase laden ondersteunt.

Welke auto kan 22 kW laden?

Auto’s kunnen alleen 22 kW laden als ze een 3-fase aansluiting hebben. De meeste volledig elektrische auto’s beschikken inmiddels over een 3-fasige aansluiting. Een auto met een 3-fase aansluiting kan minimaal 11 kW laden.

Hieronder vind je een lijstje met voorbeelden van elektrische auto’s die 22 kW kunnen laden:

  • Audi e-tron
  • BMW i3, iX3, iX
  • Hyundai Kona Electric, Ioniq Electric
  • Jaguar I-PACE: De Jaguar I-PACE
  • Mercedes-Benz EQC
  • Porsche Taycan: De Porsche Taycan
  • Tesla Model S, Model 3, Model X, Model Y

Dat een elektrische auto een 3-fase aansluiting heeft, wil niet zeggen dat je 22 kW kan laden (ANWB, z.d.). Er zijn ook auto’s met 3-fase die een maximaal laadvermogen hebben van 11 kW. Het laadvermogen is afhankelijk het productiejaar, het model en de regionale specificaties.

11 kW of 22 kW laadpaal kopen?

Heeft je auto en woning een 3-fase aansluiting, dan kan je kiezen tussen een 11 kW of 22 kW laadpaal. Alhoewel de keuze voornamelijk afhankelijk is van je behoeftes, komen hier ook extra kosten bij kijken.

Allereerst de laadsnelheid, die bij 22 kW twee keer zo hoog is dan bij 11 kW. Waar je bij 11 kW grofweg 5 uur aan de lader zit, ben je bij een 22 kW binnen 2.5 uur klaar.

Om die maximale laadsnelheid van 22 kW te halen moet de standaard 3 x 25 A -aansluiting worden opgehoogd naar 3 x 32 A of 3 x 35 A. Je jaarlijkse energiekosten stijgen dan van ongeveer €250 naar €950 per jaar, afhankelijk van je energiebeheerder (ANWB, z.d.).

Veelgestelde vragen

De kans is groot dat je nog wat vragen hebt over een 22 kW laadpaal. Hieronder bespreek ik de meest gestelde vragen.

Een 22 kW laadpaal kost tussen de €500 – €1500. Omdat je een 3-fase aansluiting nodig hebt voor een 22 kW laadpaal moet je mogelijk je meterkast verzwaren naar 3-fase. Voor het verzwaren van je meterkast ben je ongeveer een extra €250 kwijt.

Om 22 kW te laden heb je 32 ampère nodig. Dit betekent dat je laadpaal met 3 fasedraden is aangesloten die elk een stroomsterkte hebben van 32 ampère. Dit maakt een laadsnelheid mogelijk van 22 kW, waardoor je je elektrische auto binnen een paar uur hebt opgeladen.

Ja, je kan thuis 22 kW laden. Om thuis te kunnen laden met 22 kW heb je een 3-fase aansluiting nodig. In dit geval moet je laadpaal, meterkast en elektrische auto alle drie een 3-fase aansluiting ondersteunen. Als je woning een 2-fase aansluiting heeft kan je deze verzwaren naar 3-fase.  

Nee, 22 kW is geen snelladen. Bij snelladen laad je met een laadvermogen van minimaal 50 kW (auto.nl). Thuisladers hebben een maximaal laadvermogen van 22 kW, wat voor de meeste mensen snel genoeg is. Wel zijn het aantal openbare snelladers in Nederland aan het stijgen.  

Voor een 22 kW laadpaal heb je een 3P+N 32A aardlekautomaat nodig. Door een geschikte aardlekautomaat aan te schaffen kan je de laadpaal afzekeren en voorkom je zowel overbelasting als aardfouten. Voor een 11 kW daarentegen kan je het beste kiezen voor een 3P+N 20A aardlekautomaat.

Bronnen

Laadpaalwijs hanteert strikte richtlijnen voor het verzamelen van betrouwbare informatie. Kom meer te weten over hoe we ervoor zorgen dat onze inhoud accuraat en actueel is door ons redactioneel beleid te lezen.

  • 1 fase of 3 fase laden: hoe zit dat?| ANWB. (z.d.). ANWB.
  • auto.nl. (z.d.). Zo werkt het snelladen van een elektrische auto.
  • Hoe lang duurt opladen van een elektrische auto? | ANWB. (z.d.). ANWB.
  • Wat kost een laadpaal? | ANWB. (z.d.). ANWB.
Scroll naar boven