Beste laadpaal voor Mercedes

Beste laadpaal voor Mercedes – Top 3 Mercedes laadpalen

Opzoek naar een laadpaal voor je Mercedes? In dit artikel lees je wat de beste laadpaal is voor je Mercedes en waar je op moet letten bij je aankoop.

Laadpaalwijs laat je alleen merken en producten zien waar wij achter staan.

Ons team onderzoekt en evalueert grondig de aanbevelingen die we op onze site doen. Neem dit van ons aan:

  • We krijgen op geen enkele manier een vergoeding voor onze product reviews.
  • We vertellen hoe het echt zit, en niet wat adverteerders het beste uitkomt.
  • Mocht een product niet goed zijn, dan laten we je dit weten of bespreken we het helemaal niet.
  • We selecteren producten op basis van wat we denken dat onze lezers willen lezen.

Alfen Eve Single Pro-line

Mercedes-Benz wallbox

Mercedes-Benz Wallbox

Wallbox Pulsar Plus

Beste laadpaal voor Mercedes

De beste laadpaal voor Mercedes is een 3-fase laadpaal met 11 kW. Een volledig elektrische Mercedes wordt namelijk meegeleverd met een boordlader van 11 kW. Dit betekent dat je een laadpaal nodig hebt met een minimaal laadvermogen van 11 kW.

Verder moet je letten op het type aansluiting. In Nederland en de rest van Europa wordt standaard een type 2 aansluiting gebruikt.

Bij een aantal elektrische Mercedes heb je ook de optie om een boordlader van 22 kW aan te schaffen. Voor het behalen van de maximale laadsnelheid moet je in dit geval een 3-fase laadpaal met 22 kW kiezen.

1. Alfen Eve Single Pro-line

De beste laadpaal voor je Mercedes is de Alfen Eve Single Pro-line. Dit is een laadpaal die verkrijgbaar is met een laadvermogen van 11 kW en 22 kW. Verder maakt de laadpaal gebruik van een type 2 aansluiting.

Je kunt de Alfen Eve Single Pro-line zien als een complete laadpaal die over vrijwel alle benodigde functies beschikt. Wat betreft het samenstellen van de laadpaal is er veel keus. Zo is de laadpaal verkrijgbaar met of zonder kabel en kan je kiezen voor load balancing.

Niet voor niets wordt deze laadpaal door veel autodealers aangeboden. De Alfen Eve Single Pro-line is van Nederlandse makelij en is erg betrouwbaar voor zowel particuliere al zakelijke rijders.

Specificaties

  • Laadvermogen: 3,7 kWh tot 22 kWh
  • Solar Charging: Ja
  • Load balancing: Ja
  • App: Ja
  • Laadkabel: Los
  • Paal optie: Paal of wandmontage
  • Formaat: 370x240x130 mm
Alfen Eve Single Pro-line

Voordelen

  • Aanbevolen door Volvo
  • Smart Charging
  • Betrouwbaar
  • Ingebouwde display

Nadelen

  • Groot
  • Duur

2. Mercedes-Benz wallbox

Net zoals veel andere automerken biedt ook Mercedes zijn eigen laadpaal aan (Mercedes me charge, z.d.). De Mercedes-Benz wallbox is een iets minder uitgebreide laadpaal dan de Alfen Eve Single Pro-line, maar voor de meeste particulieren rijders een prima optie.

Alhoewel het een wallbox is zou je het laadpunt eventueel op een montagepaal kunnen monteren. De keuze tussen een vaste of losse laadkabel heb je echter niet, aangezien de wallbox standaard wordt geleverd met een vaste kabel.

Op de website van Mercedes kan je controleren of de Mercedes wallbox geschikt is voor je voertuig. Dit is namelijk afhankelijk van het modeljaar, de motorvariant en optionele uitrustingen (more Mercedes-Benz, z.d.).

Specificaties

  • Laadvermogen: tot 22 kWh
  • Solar Charging: Ja
  • Load balancing: Ja
  • App: Ja
  • Laadkabel: Vast
  • Paal optie: Paal of wandmontage
  • Formaat: 366x350x176 mm
Mercedes-Benz wallbox

Voordelen

  • Geschikt voor Mercedes
  • Mercedes design
  • Montagepaal mogelijk

Nadelen

  • Alleen vaste kabel mogelijk

3. Wallbox Pulsar Plus

Tot slot hebben we de Wallbox Pulsar Plus. Zeker een van de beste laadpalen van dit moment. Het is een laadpaal met veel functies en opties die tegelijk erg compact is.

Net zoals de Mercedes-Benz wallbox is het een laadpunt dat je aan de muur hangt. Verder is de Wallbox Pulsar Plus enkel verkrijgbaar met een vaste kabel.

Specificaties

  • Laadvermogen: 7,4 kWh, 11 kWh, 22 kWh
  • Solar Charging: Ja
  • Load balancing: Ja
  • App: Ja
  • Laadkabel: Vast
  • Paal optie: Wandmontage
  • Formaat: 166x163x82 mm

Voordelen

  • Klein formaat
  • Eenvoudige installatie
  • Geen abonnement
  • DC-detectie
  • Goede prijs

Nadelen

  • Geen RFID
  • Matige service van Wallbox
  • Slechte Wifi connectie
  • Automatisch kostenverrekening niet inbegrepen

Waar moet je op letten als je een laadpaal voor Mercedes koopt?

Bij het kopen van een laadpaal voor je Mercedes zijn er altijd een aantal dingen waarop je moet letten. Hieronder bespreek ik waar je op moet letten als je een laadpaal voor je Mercedes koopt.

Laadvermogen

Eén van de belangrijkste punten is het laadvermogen. Het laadvermogen van je auto bepaalt het minimale laadvermogen dat je laadpaal moet hebben.

Elektrische Mercedes modellen worden standaard geleverd met een boordlader van 11 kW. Om te kunnen laden met 11 kW heb je ook een laadpaal nodig met 11 kW. Heeft je Mercedes een boordlader van 22 kW of ben je dit in de toekomst van plan, dan is een 22 kW laadpaal op zijn plaats.

Mercedes modelLaadvermogenGeschikte laadpaal
EQA11 kW3-fase 11 kW
EQB11 kW3-fase 11 kW
EQC11 kW3-fase 11 kW
EQE 11 kW, optioneel 22 kW3-fase 11 kW, optioneel 22 kW
EQE SUV11 kW, optioneel 22 kW3-fase 11 kW, optioneel 22 kW
EQS 11 kW, optioneel 22 kW3-fase 11 kW, optioneel 22 kW
EQS SUV11 kW, optioneel 22 kW3-fase 11 kW, optioneel 22 kW
Smart EQ fortwo en forfour22 kW3-fase 11 kW

Let op dat je voor het laden met 11 kW een 3-fase aansluiting nodig hebt in je meterkast. Met een 1-fase aansluiting is een verzwaring naar 3-fase in de meterkast vereist.

Laadpaal of wallbox

Bij het kopen van een laadpaal heb je ook vaak de keuze tussen een laadpaal of wallbox. Neem de Alfen Eve Single Pro-line en Mercedes-Benz wallbox als voorbeeld, die zowel aan de muur als op een paal gemonteerd kunnen worden.

Mocht je de mogelijkheid hebben, dan kan je een laadpunt het beste aan de muur hangen. Niet alleen bespaar je hiermee kosten voor de montagepaal, maar ook kosten voor de installatie ervan.

Vaste of losse laadkabel

Bij veel laadpalen heb je ook de keuze tussen een vaste of losse laadkabel. Bij een wallbox zie je vaak dat deze alleen verkrijgbaar is met een vaste kabel.

De meeste mensen kunnen het beste kiezen voor een losse kabel. Dit ziet er strakker uit en scheelt onderhoud, omdat de kabel niet telkens buiten hangt. Ook kan je de losse laadkabel om je auto op te laden bij andere laadpunten.

Het voordeel van een vaste kabel is echter het gemak, omdat je deze niet telkens hoeft aan te sluiten op de laadpaal.  

Bidirectioneel laden

DeMercedes-Benz EQS en EQE modellen kunnen inmiddels bidirectioneel laden, maar alleen in Japan. Denk hierbij aan de Mercedes-AMG EQE SUV en de EQE 53 4MATIC+. Het het voor nu dus nog geen zin om een bidirectionele laadpaal te kopen voor je Mercedes (Mercedes-Benz, 2023).

Veelgestelde vragen

De kans is groot dat je nog wat vragen hebt over de beste laadpaal voor je Mercedes. Hieronder bespreek ik de meest gestelde vragen.

De beste laadpaal voor je Audi e-Tron is een 11 kW laadpaal met een type 2 aansluiting. Een voorbeeld hiervan is de Alfen Eve Single Pro-line. Alle Audi e-Tron modellen worden standaard geleverd met een 3-fase boordlader die kan laden met 11 kW.

Met Audi Charging kan je betalen bij openbare laadpunten in Europa. Dit kan met de Audi charging-laadpas, de myAudi-app of volledig automatisch met Plug & Charge. Je hebt vervolgens toegang tot zo’n 500.000 openbare oplaadlocaties.

Een Audi e-Tron verbruikt gemiddeld 22 kWh/100 kilometer, alhoewel dit erg afhangt van de weersomstandigheden, het terrein en je rijgedrag. Dit staat gelijk aan ongeveer 2.5 liter / 100 kilometer bij een benzineauto.

Het opladen van een Audi e-Tron duurt bij een laadvermogen van 11 kW gemiddeld een kleine 9 uur. Sommige Audi’s hebben als optie om te laden met 22 kW, waardoor het slechts 4 uur duurt om je accu volledig op te laden.

Bronnen

Laadpaalwijs hanteert strikte richtlijnen voor het verzamelen van betrouwbare informatie. Kom meer te weten over hoe we ervoor zorgen dat onze inhoud accuraat en actueel is door ons redactioneel beleid te lezen.

Scroll naar boven