Heb je thuis een laadpaal nodig?

Het plaatsen van een eigen laadpaal is niet al tijd mogelijk door te hoge kosten of het gebrek aan ruimte. Na het lezen van dit artikel weet je of je een laadpaal nodig hebt en wat de alternatieven zijn.

  • Een laadpaal is voor elektrische rijders vaak onmisbaar en zeker geen overbodige luxe.
  • Tweederde van de bezitters van een elektrische auto heeft een privé laadpaal.
  • Je kan ook een normaal stopcontact of een openbare laadpaal gebruiken.
  • Je hebt niet per se een laadpaal nodig voor een hybride auto.

Heb je thuis een laadpaal nodig?

Ja, een laadpaal thuis heb je nodig. Alhoewel een thuislader in theorie niet noodzakelijk is, wordt dit wel sterk aangeraden.

Het gebruik van een eigen laadpaal kent vele voordelen waarvan dit de belangrijkste zijn:

  • Laden is goedkoper
  • Laden gaat sneller
  • Laadpaal is nooit bezet

Je kiest dus voornamelijk voor een eigen laadpaal vanwege het gemak en de relatief lage laadtarieven.

Uit een onderzoek van ANWB blijkt dat het ontbreken van een privé laadpaal een grote drempel is voor de aanschaf van een elektrische auto. 34% zegt niet meer geïnteresseerd te zijn in het kopen van een elektrische auto als er geen privé laadmogelijkheden zijn (ANWB, 2023).

Het nationale laadonderzoek van de RVO in 2022 zegt dat tweederde van de bezitters van een elektrische auto een privé laadpaal heeft. Van alle kilometers gereden met EV’s is 42% geladen aan een privé laadpaal (RVO, 2022).

Toch zijn er ook alternatieve methodes om je elektrische auto op te laden. In plaats van een thuislader te gebruiken kan je ook een stopcontact of openbare laadpaal gebruiken.

1. Stopcontact

In plaats van een laadpaal te gebruiken kan je ook je elektrische auto opladen aan het stopcontact. Klinkt als een goede oplossing, maar ideaal is het niet (Van De Wetering, 2022). De nadelen van laden via een stopcontact zijn als volgt:

  • Laden kan alleen via een aparte gezekerde groep in je meterkast.
  • Gebruik geen zware apparaten op dezelfde groep om overbelasting te voorkomen.
  • Laden duurt een stuk langer.
  • Door de lage laadsnelheid gaat stroom verloren en wordt laden 30% duurder (ANWB, z.d.).

Maar hoelang duurt het laden dan? Volgens de Elektrische Voertuigen Database is de gemiddelde accucapaciteit ongeveer 70 kWh (EV database, z.d.). Via een stopcontact laad je maximaal met 2,3 kWh, terwijl dit bij een laadpaal 11 kWh is.

Heb je ongeveer 12 uur om je auto op te laden, dan zit je accu bij het gebruik van een laadpaal helemaal vol. Dit geldt echter bij het gebruik van een stopcontact, waarbij je slechts 27,6 kWh hebt opgeladen.

TypekWhkWh bij 12 uur ladenAccu capaciteit
Laadpaal11 kWh132 kWh70 kWh
Stopcontact2,3 kWh27,6 kWh70 kWh

Mocht de 27,6 kWh voor jou genoeg zijn en kan je leven met de overige nadelen, dan kan je het overwegen. Plaats een buitenstopcontact, installeer deze op een aparte groep in je meterkast en schaf tot slot een 230v-lader aan.

2. Openbare laadpaal

Als het niet mogelijk is om een privé laadpaal bij je thuis te plaatsen, dan kan je altijd nog opladen bij een publiek laadpunt. Mogelijk heb je al openbare laadpalen in de buurt staan, maar als dat niet het geval is kan je deze aanvragen bij je gemeente.

Het aanvragen van een openbare laadpaal bij je gemeente kan geheel kosteloos, waardoor je zelf geen laadpaal hoeft te kopen of te installeren. Klinkt goed, maar dat waren dan ook meteen alle voordelen. Het aanvragen van een gratis openbare laadpaal zijn als volgt:

  • Alhoewel de laadtarieven erg kunnen verschillen, is laden bij een publiek laadpunt over het algemeen duurder dan bij een thuislader.  
  • Aanvraag duurt maanden.
  • Iedereen kan gebruik maken van een openbare laadpaal.
  • Laadpaal staat niet altijd recht voor je deur.

Tot slot moet je er rekening mee houden dat lang niet iedereen in aanmerking komt voor een laadpaal van de gemeente. Er is dus geen garantie dat de laadpaal er daadwerkelijk komt. Raadpleeg je gemeente voor meer informatie.

Heb je een laadpaal nodig voor een hybride auto?

Nee, je hebt niet per se een laadpaal nodig voor een hybride auto. Een hybride auto heeft immers minder kWh nodig omdat je simpelweg minder accucapaciteit hebt. Het laden via een stopcontact of bij een openbare laadpaal wordt dan in een keer een stuk interessanter.

Een plug-in hybride heeft vaak een batterijcapaciteit richting de 10 kWh (Divjak, 2020). Via een stopcontact laad je maximaal met 2,3 kWh, wat betekent dat het opladen ruim 4 uur duurt.

Type autoAccu capaciteitStopcontact kWhTijdsduur volle accu
100% Elektrisch70 kWh2,3 kWh30 uur
Hybride10 kWh2,3 kWh4 uur

Houd er verder wel rekening mee dat een laadpaal veruit het meest comfortabel is, ook voor hybride auto’s. Ben je van plan om in de toekomst een volledig elektrische auto aan te schaffen, dan is een eigen laadpaal het zeker waard.

Veelgestelde vragen

Mogelijk heb je nog wat vragen omtrent de noodzakelijkheid van een laadpaal. Hieronder bespreek ik de meest gestelde vragen.

Nee, je hebt niet per se een laadpaal nodig als je elektrisch rijdt. In de praktijk wordt echter aangeraden om wel een eigen laadpaal aan te schaffen. Dit is niet alleen veel comfortabeler, maar ook de kosten voor het laden zijn lager.

Ja, je kan een laadpaal opladen zonder laadpaal. Door je laadkabel aan te sluiten op een aparte gezekerde groep in je meterkast kan je laden via het stopcontact. Houd wel rekening met het gebruik van zware apparaten op dezelfde groep om overbelasting te voorkomen.

Ja, je kan een elektrische auto opladen via een gewoon stopcontact. Je moet je laadkabel dan wel aansluiten op een aparte gezekerde groep in je meterkast. Ideaal is het niet, aangezien laden via je stopcontact minder veilig is en een stuk langer duurt.

Je hebt een laadpaal nodig zodat je snel, veilig, goedkoop en gemakkelijk je elektrische auto kan opladen. Verder bieden laadpalen informatie over het laadproces, zoals de laadsnelheid, laadstatus en het laadvermogen.

Bronnen

Laadpaalwijs hanteert strikte richtlijnen voor het verzamelen van betrouwbare informatie. Kom meer te weten over hoe we ervoor zorgen dat onze inhoud accuraat en actueel is door ons redactioneel beleid te lezen.

  • Divjak, K. (2020). Alles wat je wilt weten over de batterijen van een hybride auto. VAB-Magazine.
  • Elektrische auto opladen aan het stopcontact | ANWB. (z.d.-b). ANWB.
  • Elektrische autorijders zijn thuisladers: thuisladen krijgt rapportcijfer 9,3. (z.d.). RVO.nl.
  • Elektrisch Rijden Monitor. (2023). Elektrisch rijden Monitor 2023. ANWB.
  • EV database. (z.d.). EV Database.
  • Van De Wetering, G. D. S. (2022, 29 juni). Elektrische auto opladen via een stopcontact. Doen of niet? Vandebron.
Scroll naar boven