Wat is een laadkabel type 1?

Het laden van je elektrische auto kan met 2 verschillende laadkabels: laadkabel type 1 en laadkabel type 2. In dit artikel lees je meer over wat een type 1 laadkabel is.

  • Een laadkabel type 1 is altijd 1-fasig en heeft een maximaal laadvermogen van 7,4 kW.
  • Je herkent een laadkabel type 1 aan 5 pinnen en een stekker in de vorm van een cirkel.
  • Een laadkabel type 2 kan drie keer zo snel laden dan een laadkabel type 1.

Wat is een laadkabel type 1?

Een laadkabel type 1 is altijd 1-fasig en heeft een maximaal laadvermogen van 3,7 kW bij 16 ampère. Een type 1 aansluiting wordt voornamelijk gebruikt buiten Europa, zoals in de Verenigde Staten, China en Japan. Dit komt omdat deze landen een 1-fase aansluiting gebruiken. Een type 1 laadkabel wordt verkocht in 2 varianten:

Aantal ampèreLaadvermogen
Type 1 x 16A3,7 kW
Type 1 x 32A7,4 kW

In Nederland en de rest van Europa beschikken de meeste huishoudens inmiddels over een 3-fase aansluiting. Hier kan een type 2 kabel voor gebruikt worden, waarmee je sneller kan laden.

Hoe ziet een type 1 laadkabel eruit?

Een type 1 laadkabel herken je aan 5 pinnen en een stekker in de vorm van een cirkel. Een type 2 laadkabel heeft overigens 7 pinnen. Je kunt dit ook controleren bij de aansluiting van je elektrische auto en laadpaal. Weet je het niet zeker, dan zou je het instructieboekje van je elektrische auto kunnen raadplegen.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 laadkabel?

Het grootste verschil tussen een type 1 en type 2 laadkabel is de laadsnelheid. Met een type 1 aansluiting kan je maximaal 1-fase laden. Dit betekent een laadvermogen van 3,7 kW bij 16 ampère en 7,4 kW bij 32 ampère.

Met een laadkabel type 2 daarentegen kan je meestal 3-fase laden. Het laadvermogen is dan 3 keer zo hoog, waardoor je 3 keer zo snel laadt. Hieronder staan de belangrijkste verschillen onder elkaar.

VerschillenType 1Type 2
LandenVS/JapanEuropa
Aantal pinnen57
Volt120V240V
Fasen1-fase3-fase
Laadvermogen bij 16 ampère3,7 kW11 kW

Welk type laadkabel je gebruikt is afhankelijk van de aansluiting van je auto en laadpaal. Alhoewel sommige elektrische auto’s nog gebruik maken van type 1, worden er in Europa voornamelijk auto’s verkocht die type 2 ondersteunen.

Laadkabel type 1 naar laadkabel type 2

Maakt je auto gebruik van een type 1 aansluiting en wil je deze aansluiten op een type 2 laadpaal? Dit is mogelijk met een verloopstekker. Een verloopstekker heeft aan de autozijde een type 1 aansluiting en aan de laadpaalzijde een type 2 aansluiting.

Inmiddels zijn er ook type 2 (laadkabel) naar type 1 (auto) adapters. Hierdoor kan je je type 1 laadkabel gebruiken om je type 1 auto aan te sluiten op een (openbare) type 2 laadpaal.

Veelgestelde vragen

De kans is groot dat je nog wat vragen hebt over een type 1 laadkabel. Hieronder bespreek ik de meest gestelde vragen.

Een type 1 laadkabel kan alleen aangesloten worden op een type 1 aansluiting. Het is altijd 1-fasig en laadt met een laadvermogen van 3,7 kW bij 16 ampère. Ze worden voornamelijk buiten Europa gebruikt en komen oorspronkelijk uit de VS en Japan.

Een type 1 aansluiting heeft 5 pinnen die geschikt is voor een type 1 laadkabel. Hiermee kan je laden met een laadvermogen van 3,7 kW bij 16 ampère. Een type 1 aansluiting komt voornamelijk voor buiten Europa, aangezien binnen Europa type 2 wordt gebruikt.

Een laadkabel type 2 kan laden met een laadvermogen van 11 kW bij 16 ampère. Het is in Europa en in Nederland de standaard laadkabel type die wordt gebruikt. Om je type 2 laadkabel aan te sluiten heeft je elektrische auto een type 2- of CCS-aansluiting nodig.   

Om erachter te komen welk type laadkabel je hebt kijk je naar het aantal pinnen. Een laadkabel met 5 pinnen is een type 1 stekker. Een laadkabel met 7 pinnen is een type 2 stekker.  

Bronnen

Laadpaalwijs hanteert strikte richtlijnen voor het verzamelen van betrouwbare informatie. Kom meer te weten over hoe we ervoor zorgen dat onze inhoud accuraat en actueel is door ons redactioneel beleid te lezen.

Scroll naar boven