Welke auto’s hebben bidirectioneel laden?

Geïnteresseerd geworden in bidirectioneel laden? Dan heb je zowel een auto als laadpaal nodig die bidirectioneel laden ondersteunt. In dit artikel lees je welke auto’s bidirectioneel kunnen laden.

  • De Nissan Leaf en de Mitsubishi Outlander PHEV zijn bekende elektrische auto’s die bidirectioneel kunnen laden.
  • Het aantal elektrische auto’s met bidirectioneel laden is nog beperkt.
  • Veel automerken bevinden zich nog slechts in de experimentele fase.

Welke auto’s hebben bidirectioneel laden?

De bekendste elektrische auto’s die bidirectioneel kunnen laden zijn de Nissan Leaf en de Mitsubishi Outlander PHEV. Dit waren immers de eerste 2 auto’s die bidirectioneel laden ondersteunen. Inmiddels zijn er heel wat andere modellen op de markt.

Alhoewel bidirectionele auto’s nog in hun kinderschoenen staan, zie je hieronder een lijst van auto’s die bidirectioneel laden ondersteunen:

Auto’s met bidirectioneel laden
Audi e-tron Sportback & SUV
BMW i3 & i4
Ford F-150 Lightning
Hyundai Ioniq 5 & 6
Kia EV6 & EV9 & e-Niro
Lucid Air
Mercedes-Benz EQE & EQS
Mitsubishi Outlander PHEV
Nissan Nissan Leaf & EV200
Polestar 3
Porsche Taycan
Rivian R1S & R1T
Volkswagen ID.4 & ID.5
Let op dat niet alle modellen al zijn uitgebracht of beschikbaar zijn in Nederland.

Elektrische auto’s ondersteunen vaak alleen bidirectioneel laden zodra ze compatibel zijn met tweerichtings gelijkstroom (DC) laden (Svarc, 2023). Er is echter door Kia, Hyundai, Renault, Polestar en Volvo bekendgemaakt dat er in de toekomst ook met AC-stekkers geladen kan worden (RTL, 2023).

Verder moet de auto beschikken over een CHAdeMO- of CCS- (Combined Charging System) aansluiting. Dit zijn de aansluitingen die momenteel gebruikt worden om bidirectioneel te kunnen laden. CSS is inmiddels de standaard in Europa voor DC laden (RTL, 2023).

Extra tip!

Veel automerken bevinden zich slechts in de experimentele fase als het gaat om bidirectioneel laden. Dit houdt vaak in dat er een beperkt aantal elektrische auto’s met bidirectioneel laden wordt verkocht.

Er worden in dit geval bepaalde modellen omgebouwd voor V2G. Denk aan BMW die in samenwerking met Eneco een BMW i3 heeft aangepast voor bidirectioneel laden.

Audi

In samenwerking met de Hager Group wil Audi zijn elektrische auto’s integreren in het elektriciteitsnet. Ze willen thuis bidirectioneel laden toegankelijk maken en de elektrische auto onderdeel maken van de energietransitie als energieopslagmiddel. Tot zover ondersteunt de Audi e-tron Sportback en de Audi e-tron SUV bidirectioneel laden (Audi MediaCenter, 2020).

BMW

Eind 2022 heeft BMW een onderzoeksproject genaamd ‘’Bidirectional Charging Management — BDL’’ met succes afgerond. Hier lag de focus vooral op het voor het eerst gebruiken van een holistische benadering om voertuigen, oplaadinfrastructuur en elektriciteitsnetten met elkaar te verbinden (BMW Group, 2023).

Als experiment heeft BMW 50 BMW i3’s aangepast en ter beschikking gesteld aan klanten. Hetzelfde gebeurd met BMW i4’s. Tot nu toe bevindt BMW zich nog enkel in de experimentele fase.

Ford

De bidirectionele auto die Ford heeft ontwikkeld is de Ford F-150 Lightning. Een ontzettend populaire truck die zich in eerst instantie richtte op de Amerikaanse markt. Inmiddels is het model ook beschikbaar in Europa (DPG Media Privacy Gate, 2023).

Ford heeft inmiddels ook zijn eigen bidirectionele laadpaal uitgebracht speciaal bedoelt voor de Ford F-150 Lightning: Ford’s Intelligent Backup Power (Ford, z.d.).  

Hyundai

Hyundai heeft momenteel de IONIQ 5 en de IONIQ 6 die zowel kunnen stroom ‘nemen’ als ‘geven’. Net zoals veel andere automerken is Hyundai flink aan het testen. Dit doen ze onder andere met Pilots in zowel Nederland als Duitsland (Hyundai Nederland, 2022).

Binnen deze ‘V2G-pilot’ doen tientallen exemplaren van de IONIQ 5 – voorzien van V2G-technologie – dienst als bidirectionele productieauto. 

Kia

Kia heeft momenteel 2 bidirectionele auto’s: de Kia EV6 en Kia EV9. Ook kunnen de Kia Niro modellen van 2022 inmiddels gebruikmaken van V2L (Breukelen, 2022).  

Mercedes

Bidirectioneel laden is mogelijk op de Mercedes-Benz EQS en EQE modellen. Denk hierbij aan de Mercedes-AMG EQE SUV en de EQE 53 4MATIC+. Let op dat EQS en EQE alleen bidirectioneel laden mogelijk maken in Japan (Mercedes-Benz, 2023).

De laadstandaard CHAdeMO (Charge de Move) ondersteunt daar bidirectioneel laden, wat een voorwaarde is voor toepassingen als V2G en V2H.

Mitsubishi

Mitsubishi heeft de Mitsubishi Outlander PHEV die bidirectioneel kan laden. Een auto die je goed zou kunnen gebruiken in combinatie met de bidirectionele laadpaal van Wallbox Quasar. Over hun bidirectionele PHEV zeggen ze het volgende:

Volgens Mitsubishi is het een mobiliteit die niet alleen een oplossing biedt voor milieuproblemen, maar ook dient als onderdeel van de infrastructuur om stroom te leveren, zelfs wanneer deze stilstaat (Mitsubishi Motors, z.d.).

Nissan

De Nissan Leaf en Nissan EV200 zijn 2 modellen die bidirectioneel laden ondersteunen. Sterker nog, de Nissan Leaf was een van de eerste bidirectionele auto’s die beschikbaar is voor particulieren. Net zoals bij de Mitsubishi kan je deze auto opladen met de Wallbox Quasar.

Dit gaat nu nog via een CHAdeMO-stekker, maar dat wordt later vervangen door een CCS-stekker, aangezien dit de nieuwe standaard gaat worden in Europa.

Net zoals Ford heeft Nissan nu ook zijn eigen bidirectionele lader op de markt gezet. Ze zeggen hier het volgende over:

Vandaag heeft Nissan in samenwerking met Fermata Energy, een aanbieder van voertuig-naar-netdiensten, de allereerste bidirectionele lader goedgekeurd voor gebruik met de Nissan LEAF in de VS (Nissan Release, 2022).

Nissan

Peugeot

Peugeot heeft op dit moment geen bidirectionele auto’s niet verkrijgbaar zijn voor het grote publiek. Wel zijn ze aan het testen in samenwerking met andere partijen.

Polestar

Alleen de Polestar 3 heeft momenteel bidirectioneel laden. De Polestar 3 maakt zowel Vehicle-to-Grid als Vehicle-to-Home mogelijkheden mogelijk. De Polestar 4 in 2025 zal naar alle waarschijnlijkheid ook gebruik maken van deze technologie (DriveElectric, 2023).

Renault

Renault bevond zich in de experimentele fase door op kleine schaal Renault Zeo’s om te bouwen. Inmiddels is Renault met de Renault 5 gekomen die bidirectioneel laden ondersteunt. De renault 5 is de eerste auto van het Franse bedrijf dat een V2X-compatibele boordlader krijgt.

Volgens de dochteronderneming van Renault niet alleen elektriciteit terugleveren aan het net, maar ook elektrische apparaten aansturen (Electrive.com, 2023).

Skoda

Skoda heeft op dit moment geen beschikbare modellen die bidirectioneel kunnen laden. Wel zijn ze hiermee aan het experimenteren. Alhoewel de Škoda Enyaq iV 80 en de Škoda Enyaq iV Coupé 80 allebei geschikt zijn voor bidirectioneel laden, is deze functie nog niet beschikbaar. 

Hoewel bidirectioneel laden momenteel nog niet beschikbaar is, biedt de optionele 230W adapter in de Škoda Enyaq je al wel de mogelijkheid om je apparaten tot wel 150W van stroom te voorzien (Škoda.nl, z.d.). 

Tesla

Tesla is altijd terughoudend geweest als het gaat om bidirectioneel laden. Volgens Tesla is dit een bewuste keuze geweest en hebben ze andere prioriteiten gesteld. Niet alleen dit is bekend gemaakt tijdens de Investor Day event van Tesla. Ook heeft Tesla bevestigd dat elektrische voertuigmodellen tegen 2025 bidirectioneel opladen zullen ondersteunen (Motavalli et al., 2023).

Volkswagen

Bidirectioneel laden is beschikbaar voor de Volkswagen ID.4 en ID.5. Volkswagen gaf aan in 2022 te beginnen met de productie van elektrische auto’s met een bidirectioneel laadsysteem. Volkswagen zegt over bidirectioneel laden het volgende:

Volkswagen heeft de uniforme communicatiestandaard EEBUS overgenomen, die slimme connectiviteit tussen huishoudelijke apparaten en toepassingen voor energie-efficiëntie mogelijk maakt met behulp van energiebeheersystemen. Het idee is om laadtechnologie en huishoudtechnologie zo compatibel mogelijk te maken (Volkswagen UK, 2023).

Volkswagen

Volvo

Met de Volvo EX90 kan bidirectioneel geladen worden. Het is de eerste Volvo die klaar is voor bidirectioneel laden (Volvo Car Nederland, 2022). De eerste exemplaren van de elektrische Volvo EX90 moeten in Nederland nog geleverd worden. Vanaf 2024 zullen deze modellen in Nederland leverbaar zijn (DPG Media Privacy Gate, 2023a).

Veelgestelde vragen

De kans is groot dat je nog wat vragen hebt over welke auto’s bidirectioneel kunnen laden. Hieronder bespreek ik de meest gestelde vragen.

De volgende elektrische auto’s zijn bidirectioneel:

  • Audi e-tron Sportback & SUV
  • BMW i3 & i4
  • Ford F-150 Lightning
  • Hyundai Ioniq 5 & 6
  • Kia EV6 & EV9 & e-Niro
  • Lucid Air
  • Mercedes-Benz EQE & EQS
  • Mitsubishi Outlander PHEV
  • Nissan Nissan Leaf & EV200
  • Polestar 3
  • Porsche Taycan
  • Rivian R1S & R1T
  • Volkswagen ID.4 & ID.5

Auto’s zoals de Nissan LEAF, Mitsubishi Outlander PHEV en Kia ev6 kunnen elektriciteit terugleveren aan het net. Deze functie wordt ook wel V2G genoemd, wat staat voor Vehicle To Grid. Zo kan je elektriciteit opslaan en leveren aan het elektriciteitsnet op momenten dat dit nodig is.

Nee, de meeste elektrische auto’s kunnen niet bidirectioneel laden. Slechts enkele automerken en modellen ondersteunen deze nieuwe technologie, zoals de Nissan Leaf, Nissan e-NV200 en Mitsubishi Outlander. In de toekomst zullen er meer elektrische auto’s uitkomen die bidirectioneel laden ondersteunen.

De Nissan LEAF, Mitsubishi Outlander PHEV en Hyundai IONIQ 5 zijn voorbeelden van elektrische auto’s die V2H hebben. Vaak maken auto’s met V2H-functionaliteit ook gebruik van V2G (Vehicle to Grid) of V2L (Vehicle To Load). Deze functies werken op een vergelijkbare manier.

Bronnen

Laadpaalwijs hanteert strikte richtlijnen voor het verzamelen van betrouwbare informatie. Kom meer te weten over hoe we ervoor zorgen dat onze inhoud accuraat en actueel is door ons redactioneel beleid te lezen.

  • 2023 Ford F-150 Lightning® | Onboard generator with intelligent backup power. (z.d.). Ford Motor Company.
  • Bidirectioneel laden met elektrische auto’s | Škoda.nl. (z.d.-b).
  • Breukelen. (2022, 4 april). Nieuwe Kia Niro maakt elektrisch rijden toegankelijk. Kia.
  • DPG Media Privacy Gate. (2023a, maart 13).
  • DPG Media Privacy Gate. (2023, 20 april).
  • DriveElectric. (2023, 24 april). The 2025 Polestar 4 debuts as a new breed of all-electric SUV coupé. DriveElectric.
  • Electric cars as part of the energy transition: Audi is researching bidirectional charging technology. (2020, 23 juli). Audi MediaCenter.
  • Geef uw leven energie met de Volvo EX90. (2022, 6 oktober). Volvo Car Nederland Mediacentrum.
  • Hoe Vehicle-to-Grid-technologie een toekomst met hernieuwbare energie kan ondersteunen. (2022, 13 december). Hyundai.
  • Mercedes-Benz. (2023, 3 augustus). The new EQS by Mercedes-Benz and its holistic charging concept.
  • Motavalli, J., Shrestha, R., & McHugh, B. (2023). Tesla models will have Bi-Directional charging by 2025. US News & World Report.
  • NISSAN RELEASE: Nissan approves first bi-directional charger for use with Nissan LEAF in the U.S. (2022, 7 september).
  • Pioneering cooperation: BMW Group and E.ON create “Connected Home Charging”, the first pan-European ecosystem for intelligent charging at home. (z.d.). BMW Group PressClub.
  • Renault introduces bidirectional charging with the Renault 5 – Electrive.com. (2023, 13 juni). electrive.com.
  • Storing Energy & Bidirectional Charging | Volkswagen UK. (2023, 19 mei).
  • Svarc, J. (2023). Bidirectional chargers explained – V2G vs V2H vs V2L — Clean energy reviews. CLEAN ENERGY REVIEWS.
  • Technology | Innovation | MITSUBISHI MOTORS. (z.d.). MITSUBISHI MOTORS.
  • Ze komen eraan, auto’s die stroom kunnen terugleveren: “Dit is absoluut de toekomst”. (2023, 8 juli). RTL Nieuws.
Scroll naar boven