Welke laadkabel heb ik nodig? – Hoe kies je de juiste?

Om de juiste laadkabel te kiezen moet je rekening houden met een paar belangrijke punten. In dit artikel lees je welke laadkabel je nodig hebt.

  • In Nederland heb je een type 2 laadkabel nodig et 16A en een lengte van 6 meter.
  • De juiste laadkabel is afhankelijk van de aansluiting, stroomsterkte, laadvermogen en kabellengte.
  • Voor snelladen in Nederland heb je doorgaans een CCS2-laadkabel nodig.

Welke laadkabel heb ik nodig?

In Nederland is het zeer waarschijnlijk dat je een type 2 laadkabel nodig hebt met 16A en een lengte van 6 meter. Hiermee kan je laden met een maximaal laadvermogen van 11 kW, wat de meeste elektrische auto’s ondersteunen en waar de meeste mensen genoeg aan hebben.

Het kiezen van de beste laadkabel voor jou kan echter van een aantal factoren afhangen. Hieronder worden de belangrijkste punten besproken zodat je de juiste laadkabel kiest.

1. Aansluiting

Welke laadkabel je kan gebruiken is afhankelijk van de aansluiting van je auto en laadpaal. Europese autofabrikanten houden zich aan de Europese standaard voor laden, namelijk type 2. Hetzelfde geldt voor laadpalen die hedendaags worden verkocht.  

Type 1

Een type 1 laadkabel kent zijn oorsprong in Amerika en Japan. Het komt voornamelijk voor buiten Europa en is te herkennen aan 5 pinnen. Met een type 1 aansluiting laad je maximaal met 1-fase, waardoor je een maximaal laadvermogen hebt van 7,4 kW bij 32A.

Type 1 aansluiting

Type 2

Een type 2 aansluiting wordt het meest gebruikt in Nederland en de rest van Europa. Een type 2 laadkabel werkt niet alleen met 1-fase, maar ook met 3-fase waarover de meeste huishoudens beschikken. Dit maakt een maximaal laadvermogen mogelijk van 22 kW bij 32A.

Type 2 aansluiting

Schuko

Het is ook mogelijk om je elektrische auto thuis op te laden aan het stopcontact. In dit geval heb je een zogeheten Schuko-kabel nodig.

Schuko stopcontact aansluiting

2. 16A of 32A

Bij het kiezen heb je verder de keuze tussen een 16A en 32A laadkabel. Met een 16A laadkabel laad je twee keer zo snel dan een 32A laadkabel. Welke stroomsterkte je gebruikt is afhankelijk van de aansluiting in je meterkast, auto en laadpaal.

 Laadvermogen
3-fase x 16A11 kW
3-fase x 32A22 kW

3. Vermogen

Verder moet je rekening houden met het maximaal laadvermogen dat je laadkabel nodig hebt. Het maximaal laadvermogen van je laadkabel is afhankelijk van of je een type 1 of type 2 kabel nodig hebt.  

Met een type 1 kabel kan je alleen met 3-fase laden. Met een type 2 laadkabel daarentegen is ook 3-fase laden mogelijk. Dit betekent dat je drie keer zo snel kan laden.

 FasenLaadvermogen
Type 11-fase x 16A3,7 kW
Type 23-fase x 16A11 kW

Ook hier ben je afhankelijk van het maximale laadvermogen in je meterkast, auto en laadpaal. Een laadpaal die maximaal 11 kW kan laden heeft niets aan een 22 kW laadkabel.

Let op!

Een laadkabel met een hoger laadvermogen kan altijd aangesloten worden op een aansluiting met een lager laadvermogen. Voorbeeld: een type 2 kabel met 22 kW x 32A kan aangesloten worden op een auto die maximaal 11 kW x 16A ondersteunt. De laadkabel zal dan laden met 11 kW laadvermogen.

Andersom kan dit niet. Je kan een laadkabel met een lager laadvermogen (11 kW) niet aansluiten op een aansluiting met een hoger laadvermogen (22 kW).

4. Lengte

Verder is de lengte van je kabel belangrijk. Doorgaans gebruiken thuisladers een lengte van 4, 6, 8 of 10 meter lang. Voor de meeste mensen zal dit de beste oplossing zijn, maar je kan een kabel ook op maat laten maken.

Houd rekening dat de lengte van de kabel de 15 meter niet overschrijdt. Een kabel langer dan 15 meter kan leiden tot spanningsverlies.

Welke laadkabel heb je nodig voor snelladen?

Voor snelladen in Nederland heb je doorgaans een CCS2-laadkabel nodig. Je hoeft deze echter niet zelf aan te schaffen, aangezien deze al aan de openbare laadstations hangen. Voor snelladen zijn er 2 aansluitingen:

1. CCS

Een CCS-aansluiting is een verbeterde versie van een type 2 aansluiting (Wallbox, z.d.) en staat voor Combined Charging System. Deze aansluiting beschikt over 2 extra stroomcontacten (pinnen) en wordt als Europese standaard gebruikt bij openbare snelladers.

  • CCS1: verbeterde versie van type 1 AC-stekkers die snel DC-opladen mogelijk maken. 
  • CCS2: verbeterde versie van type 2 DC-stekkers die snel DC-opladen mogelijk maken. 

2. ChaDeMo

Snelladen kan bij sommige laadstations in Nederland ook met een ChaDeMo-kabel. Deze aansluiting komt oorspronkelijk uit Japan en maakt net zoals CCS DC-laden mogelijk.

Voor auto’s die snelladen ondersteunen kan een CCS-kabel of ChaDeMo- kabel gebruikt worden.Hiernaast kan je ook de reguliere laadkabel type 1 of type 2 gebruiken.

CSS stekkers zijn in Europa veel populairder dan CHAdeMO stekkers.

Veelgestelde vragen

De kans is groot dat je nog wat vragen hebt over welke laadpaal je nodig hebt. Hieronder bespreek ik de meest gestelde vragen.

Voor vrijwel alle elektrische auto’s die in Nederland worden verkocht heb je een type 2 laadkabel nodig. Europese Autofabrikanten, zoals BMW, Audi en Mercedes brengen veelal elektrische auto’s op de markt die zich aan deze Europese standaard houden. Een type 2 laadkabel maakt laden met 3-fase mogelijk.

Nee, een laadkabel is niet universeel. Een laadkabel werkt vaak niet op meerdere soorten aansluitingen en laadstandaarden. Wel wordt in Nederland een type 2 laadkabel als standaard aangehouden waarmee je bijna overal kan laden.

Er zijn 2 soorten laadkabels: type 1 en type 2. Type 1 laadkabels zijn van Amerikaans/Japanse oorsprong en komen voornamelijk voor buiten Europa. Binnen Europa en in Nederland worden voornamelijk type 2 laadkabels gebruikt.

Een laadkabel type 2 komt voornamelijk voor in Europa en kan laden met 1-fase en 3-fase. Een type 1 laadkabel komt voornamelijk voor in Amerika waarmee je alleen 1-fase kan laden. Dit betekent dat je met een type 2 laadkabel 3 keer zo snel kan laden.

Bronnen

Laadpaalwijs hanteert strikte richtlijnen voor het verzamelen van betrouwbare informatie. Kom meer te weten over hoe we ervoor zorgen dat onze inhoud accuraat en actueel is door ons redactioneel beleid te lezen.

Scroll naar boven