Huizen met een laadpaal zijn gemiddeld 16% duurder

Woningen met laadpalen zijn gemiddeld 16% duurder

Laadpaalwijs heeft 1.000 vrijstaande woningen met en zonder laadpaal vergeleken en gekeken naar het verschil in verkoopprijs. De resultaten van dit onderzoek (incl. de afbeelding) mag door iedereen gepubliceerd en gedeeld worden, mits Laadpaalwijs als bron wordt vermeld.

Lees voor vragen over het onderzoek de methodologie of stuur een mailtje naar info@laadpaalwijs.nl.

Woningen met laadpalen zijn gemiddeld 16% duurder

Uit het onderzoek blijkt dat vrijstaande woningen met een laadpaal 16% duurder zijn dan vrijstaande woningen zonder laadpaal. De verkoopprijs van vrijstaande woningen met een laadpaal is gemiddeld €715.932. Vrijstaande woningen zonder laadpaal worden gemiddeld voor €615.231 verkocht. Dit geeft aan dat het plaatsen van een laadpaal en elektrisch rijden in het algemeen een stuk toegankelijker is voor mensen met meer vermogen of een hoger inkomen.

De kans dat een laadpaal aanwezig is wordt groter zodra de prijs van de woning stijgt. Ook als je alleen vrijstaande woningen met elkaar vergelijkt die evenveel plaatsingsmogelijkheden voor een laadpaal bieden, zoals een eigen oprit.

Het verschil in prijs per m2 blijft nagenoeg gelijk. Waar vrijstaande woningen met een laadpaal €4.088 kosten per m2, betaal je bij vrijstaande woningen zonder laadpaal €4.057 per m2. Dit kleine verschil valt mogelijk te verklaren doordat woningen met een laadpaal doorgaans nieuwer zijn en diverse duurzaamheidsvoordelen bieden, zoals zonnepanelen. Hierdoor betaal je al snel meer per m2 dan voor een woning zonder deze eigenschappen. Gezien het kleine verschil tussen de prijzen per m2, heeft het plaatsen van een laadpaal geen opvallend grote invloed op de verkooprijs van een woning.

  • Gemiddeld verkoopprijs van vrijstaande woningen: € 663.877

Vrijstaande woningen hebben de meeste laadpalen

Bij een vrijstaande woning is de kans het grootst dat er een laadpaal wordt geïnstalleerd. Logischerwijs omdat vrijstaande woningen het meest geschikt zijn voor een laadpaalinstallatie, maar ook omdat de bewoners meer financiële middelen hebben. Bij 2,62% van alle vrijstaande woningen staat momenteel een laadpaal. Bij een tussenwoning worden de minste laadpalen geplaatst, namelijk in slechts 0,89% van alle gevallen.

  • Gemiddeld: 2,01%

Kijkend naar het woningtype krijgen we een vergelijkbaar beeld. Bij 5,31% van alle villa’s staat een laadpaal. Bewoners van een villa laten meer dan twee keer zo vaak een laadpaal plaatsen dan gemiddeld. Ook bij woningen op een landgoed komt relatief vaak een laadpaal voor. Grachtenpanden, waarbij het plaatsen van een laadpaal een stuk moeilijker is, zijn het minst aantrekkelijk.

  • Gemiddeld percentage woningen met een laadpaal: 2,17%

Laadpalen komen het vaakst voor bij nieuwbouwwoningen

Bij nieuwe woningen komen laadpalen veel vaker voor dan bij oude woningen. Van alle verkochte huizen die na 2024 zijn gebouwd staat in 4,95% van de gevallen een laadpaal. Bij woningen gebouwd tussen 1960 en 1970 staan de minste laadpalen.

Niet heel gek, aangezien nieuwbouwwoningen over betere infrastructuur beschikken voor laadpalen. Daar komt bij dat nieuwbouwwoningen vaak een stuk duurzamer zijn dan oudere woningen. Een nieuwbouwwoning met zonnepanelen maakt het plaatsen van een laadpaal een stuk interessanter.

  • Gemiddeld percentage woningen met een laadpaal: 2,17%

Duurzame woningen hebben drie keer zoveel laadpalen

Woningen met een laadpaal zijn een stuk duurzamer dan woningen zonder laadpaal. Een woning krijgt het filter ‘duurzame energie’ zodra er sprake is van een van de volgende eigenschappen:

  • Aardwarmte
  • Warmtepomp
  • Warmte terugwin installatie
  • Zonneboiler
  • Zonnecollectoren

20,18% van de vrijstaande woningen met duurzame energie heeft een laadpaal. Bij vrijstaande woningen waar geen duurzame energie wordt gebruikt heeft slechts 6,62% een laadpaal. Dit komt niet uit het niets, omdat woningen met een laadpaal vaak nieuwer zijn dan woningen zonder laadpaal. Nieuwbouwwoningen zijn doorgaans duurzamer en beschikken vaker over een van de vijf bovenstaande duurzame eigenschappen. Daar komt bij dat woningen met zonnepanelen al snel gecombineerd worden met laadpalen.

  • Gemiddeld percentage woningen met een laadpaal: 13,40%

Woningen met een hoger energielabel hebben meer laadpalen

Hoe hoger het energielabel, hoe groter de kans op een laadpaal. Energiezuinige woningen beschikken vaker over een laadpaal dan woningen die niet energiezuinig zijn. Vrijstaande woningen met een A+++++ energielabel komen nog nauwelijks voor en daarom is dat tot nu toe 0%.

  • Gemiddeld percentage woningen met een laadpaal: 2,86%

Conclusie

Een laadpaal is niet de oorzaak van een veel hogere woningprijs. Wel blijkt uit het onderzoek dat duurdere woningen vaker over een laadpaal beschikken. Dit terwijl alle vrijstaande woningen meegenomen in dit onderzoek evenveel mogelijkheden bieden voor de plaatsing van een laadpaal, zoals een eigen oprit.

Het wijst erop dat eigenaren van duurdere woningen meer financiële middelen hebben om een laadpaal aan te schaffen. Elektrisch rijden is daarom nog altijd aantrekkelijker voor mensen met een hoger inkomen en meer vermogen.

Verder is gebleken dat er een sterke correlatie zit tussen de plaatsing van een laadpaal en de duurzaamheid van een woning. Nieuwbouwwoningen die gebruik maken van duurzame energie en een hoog energielabel hebben zijn sneller geneigd om een privé lader te installeren.

De Nationale Agenda Laadinfrastructuur voorspelt dat er 1,7 miljoen laadpunten nodig zijn in 2030 om alle elektrische personenauto’s te kunnen laden (NAL, z.d.). Om aan deze behoefte te voldoen moeten mensen voldoende mogelijkheden hebben om thuis te laden. Volgens de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB in 2023 is het gebrek aan privé laadmogelijkheden een van de belangrijkste redenen voor mensen om niet over te gaan op elektrisch rijden (ANWB, 2023b).

Om elektrisch rijden te stimuleren moet het plaatsen van een privé laadpaal goedkoper worden. Ook kan het verduurzamen van woningen een extra reden geven om over te stappen. Je haalt immers meer voordelen uit je laadpaal zodra je dit combineert met je eigen opgewekte stroom.

Methodologie

Voor het verzamelen van alle data heeft Laadpaalwijs gekeken naar de verkoopprijzen van verkochte vrijstaande woningen op Funda (Funda, z.d.). De verkoopprijzen van 500 vrijstaande woningen met laadpaal zijn vergeleken met 500 vrijstaande woningen zonder laadpaal. Naast de verkoopprijs is ook gekeken naar de prijs per m2.

  • Er zijn alleen vrijstaande woningen vergeleken tussen de €300.000 en €1.000.000.
  • Er zijn alleen vrijstaande woningen vergeleken die evenveel mogelijkheden bieden voor het plaatsen van een laadpaal.
  • Alleen thuisladers zijn meegenomen in het onderzoek.
  • De locatie en de perceelgrootte van de vrijstaande woningen is compleet willekeurig.

Download het Excel-bestand hieronder om zelf alle verzamelde data te bekijken. Om de privacy te waarborgen zijn de adressen van de woningen weggelaten.

Over Laadpaalwijs

Laadpaalwijs.nl adviseert consumenten op het gebied van elektrisch rijden en laden. Daarnaast doen ze regelmatig onderzoek naar de nieuwste ontwikkelingen rondom duurzame mobiliteit. Hiermee proberen zij een bijdrage te leveren aan de kennisontwikkeling op het gebied van duurzaamheid en in het speciaal laadinfrastructuur. 

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Voor meer informatie over het onderzoek of over de website kunt u contact opnemen met de redactie van laadpaalwijs.nl. Stuur een mailtje naar info@laadpaalwijs.nl of neem telefonisch contact op: 06 51 89 25 92. 

Bronnen

Laadpaalwijs hanteert strikte richtlijnen voor het verzamelen van betrouwbare informatie. Kom meer te weten over hoe we ervoor zorgen dat onze inhoud accuraat en actueel is door ons redactioneel beleid te lezen.

  • Elektrisch Rijden Monitor. (2023b). Elektrisch rijden Monitor 2023. In Rapportage Consumenten Perspectief Elektrisch Rijden. ANWB.
  • Koopwoningen Nederland – Huizen te koop in Nederland [funda]. (z.d.). Funda.
  • Nationale agenda Laadinfrastructuur – Nationale Agenda Laadinfrastructuur. (z.d.). Nationale Agenda Laadinfrastructuur.
Scroll naar boven