Laden bij de parkeergelegenheid van de VvE is goedkoper en comfortabeler. In dit artikel lees je wat je moet weten over het plaatsen van een laadpaal bij een VvE.
In het kort
Kan een VvE een laadpaal weigeren?
Ja, een VvE kan een laadpaal weigeren. Om een laadpaal op gemeenschappelijk terrein te plaatsen heb je toestemming nodig van de VvE. Zij bepalen verder ook de voorwaarden waaraan je moet voldoen zodra je een laadpaal gaat plaatsen (Ministerie van Algemene Zaken, 2023).
Het is hier voornamelijk belangrijk om onderscheid te maken tussen gemeenschappelijke en privé-gedeeltes binnen het appartementsgebouw. Raadpleeg de akte van splitsing om erachter te komen welke delen van het gebouw tot het privé-gedeelte van een eigenaar behoren. De kans is echter groot dat alle onderdelen van het gebouw gemeenschappelijk zijn.
De afspraken die worden gemaakt en de voorwaarden die worden opgesteld verwerk je in een werkplan. Het werkplan voor de realisatie van laadinfrastructuur kan uitgewerkt worden door een VvE-lid of door de VvE zelf (Vve laden, z.d.-c).
Notificatieregeling
Het kan lang duren voordat alle afspraken zijn gemaakt, het werkplan rond is en alle VvE-eigenaren zijn geïnformeerd. Het plaatsen van een laadpaal voor een VvE-lid kan dan ook een langdradig verhaal worden.
Om dit proces te versnellen is er een wetsvoorstel gedaan: het wetsvoorstel Notificatieregeling oplaadpunten. Hierdoor hoeven VvE-leden, na het informeren van de VvE en het opstellen van een werkplan, geen toestemming meer te vragen van het VvE. Hierdoor wordt de drempel lager en wordt elektrisch rijden gestimuleerd.
Leuk plan, maar het VvE Belang heeft bezwaren ingediend. Zo zou deze regeling zorgen voor een grote verzwaring van taken voor de VvE-bestuurders. De notificatieregeling zou in juli 2023 gepubliceerd worden, maar is uitgesteld. De beoogde inwerkingtreding van dit wetsvoorstel is voorzien met ingang van 1 juli 2025 (VvE Belang, 2023b).
Een laadpaal in een VvE garage plaatsen
Zolang er nog geen notificatieregeling voor oplaadpunten is zal je dus eerst verplicht toestemming moeten vragen aan de VvE. Het plaatsen van een laadpaal in een VvE garage gaat doorgaans als volgt:
Privé of gemeenschappelijk? Privé gedeelten zijn gedeelten waar alleen de appartementseigenaar toegang tot heeft. Gemeenschappelijke gedeelten zijn de delen van het gebouw die niet als afzonderlijk gebruiksrecht in appartementsrechten gesplitst zijn. (RST advocaten, 2021).

Laadpaal VvE kosten
Het verdelen van de kosten is een belangrijk onderdeel bij het plaatsen van een laadpaal. Bij het plaatsen van een laadpaal bij een VvE wordt besproken op welke manier de kosten kunnen worden verdeeld tussen de VvE en de elektrische rijders.
Met de volgende kosten krijgen VvE’s te maken bij het realiseren van laadinfrastructuur:
We kunnen deze kostenposten opsplitsen in basisinfrastructuur en gebruikerskosten. De kostenverdeling komt er dan over het algemeen als volgt uit te zien:
Kosten voor.. | Voorbeeld | |
Basisinfrastructuur | Meestal voor de VvE. | Uitbreiding van de netaansluiting en de plaatsing van de onderverdeelkast. |
Gebruikerskosten | VvE-leden die een laadpunt willen (eigenaar van de parkeerplek). | De installatie van de laadpunten en het beheer. |
Hoe de kostenverdeling eruitziet is voornamelijk afhankelijk van het type laadinfrastructuur. Zo kunnen we een onderscheid maken tussen gezamenlijke en individuele parkeerplaatsen. In de tabel hieronder worden de verschillende scenario’s met de bijbehorende kostenverdeling weergegeven door VvE Laden.
Kostenpost | Individuele oplossing | Collectief – basisvoorziening | Collectief- compleet | Collectief- compleet |
Individuele parkeerplaatsen | Gezamenlijk parkeerplaatsen | |||
Laadpunt | Eigenaar parkeerplaats | Eigenaar parkeerplaats | Eigenaar parkeerplaats | VvE, of VvE financiert voor, gebruiker betaalt eenmalig gebruikersbijdrage |
(Basis-) infrastructuur | Eigenaar parkeerplaats | De installatie van de laadpunten en het beheer. | VvE, of VvE financiert voor, eigenaar betaalt aansluitbijdrage | VvE |
Bekijk voor meer informatie het stappenplan laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE.
Extra Tip!
Bij het kiezen van een laadpaal voor de VvE zijn er een paar dingen waarop je moet letten:
1. Een slimme laadpaal met Dynamic Load Balancing.
2. Eventuele uitbreidingen in de toekomst.
3. Systeem voor kostenverrekening (abonnement, passysteem of een tussenmeter).
4. Centrale afschakeling van de laadpunten (bij calamiteit).
5. Optioneel: een laadpaal die aan de muur kan worden bevestigd.
Laadpaal VvE subsidie
Het opstellen van een laadplan kan veel tijd in beslag nemen. Daar komt bij dat veel VvE’s niet over de benodigde kennis beschikken om zo’n laadplan uit te werken. Om VvE’s tegemoet te komen heeft de SVVE sinds 1 januari 2024 twee subsidies beschikbaar gesteld. Eén van deze subsidieregeling is het oplaadpuntenadvies (RVO, 2024).
De subsidieregeling houdt in dat VvE’s subsidie kunnen krijgen voor het op laten stellen van een adviesrapport. Er zijn meerder bedrijven die een deskundig laadpuntenadvies voor VvE’s kunnen opstellen. Zij zijn bekend met de besluitvormingsprocessen binnen VvE’s en kunnen helpen om tot een afgewogen en positief besluit te komen (WebSentiment B.V., z.d.-b).
De Vereniging Elektrische Rijders heeft een aantal bedrijven beoordeeld op hun deskundigheid op het gebied van laadinfrastructuur en veilige installatie. Klik op de knop hieronder om de beoordeelde bedrijven te bekijken die VvE’s kunnen voorzien van oplaadpuntenadvies.
75% van de advieskosten (incl. btw) worden vergoed met een maximum van € 1.500. Er zijn een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen voordat je in aanmerking komt voor de SVVE. Ga voor meer informatie naar de RVO.
Veelgestelde vragen
Mogelijk heb je nog wat vragen omtrent het plaatsen van een laadpaal. Hieronder bespreek ik de meest gestelde vragen.
Bronnen
Laadpaalwijs hanteert strikte richtlijnen voor het verzamelen van betrouwbare informatie. Kom meer te weten over hoe we ervoor zorgen dat onze inhoud accuraat en actueel is door ons redactioneel beleid te lezen.